
Vrijheid en Veiligheid
Centraal in deze lerende netwerken stond de vraag hoe Vrijheid en Veiligheid kan worden georganiseerd in een verpleeghuisomgeving. De invoering en implementatie van de Wzd speelde in deze lerende netwerken een centrale rol.
-
Tussen 2021 en 2024 hebben de eerste drie leergangen plaatsgevonden over het thema Vrijheid en Veiligheid.
Tijdens deze jaargangen zijn verschillende onderwerpen aan de orde gekomen, zoals:
- Beleid
- Registratie van onvrijwillige zorg
- Het voorkomen van onvrijwillige zorg
- Bewustwording onder zorgprofessionals en andere betrokkenen zoals facilitaire medewerkers en vrijwilligers
- Het stimuleren van creativiteit
- Vastgoed en technologie
- Inpandige en externe looproutes
- Het managen van verwachtingen
- Ambulante onvrijwillige zorg
Concrete methodiek voor het invoeren van vrijheid en veiligheid
Op basis van de inzichten die we in deze lerende netwerken hebben opgedaan hebben we een methodiek ontwikkeld waarmee je vanuit visie inhoud kan geven aan wet- en regelgeving omtrent vrijheid en veiligheid. Deze methodiek is vormgegeven in ‘de pijl‘ (zie onderstaand). Dit is een interactieve pdf, die je kunt gebruiken als leidraad om vrijheid en veiligheid in elke fase van het proces concreet te maken.Tijdens de lerende netwerken is deelgenomen aan verschillende onderzoeken en is De Waardenladder ontwikkeld. Daarnaast is er casuïstiek besproken wanneer daar vanuit de deelnemers behoefte aan was.
Op de ontwikkelde inzichten zijn nieuwe leergangen van de lerend netwerk Vrijheid en Veiligheid ontwikkeld. Deze vind je terug bij de lopende en/of toekomstige thema’s terug.
-
Looptijd
2021 – 2024 (leergang 1 t/m 3)

Meer informatie
Zoek contact met Peter Hoekstra voor meer informatie over dit lerend netwerk